Projekt społeczny “Re-foodable” został stworzony przez grupę sześciu licealistów z okolic Bielska-Białej. Są to uczniowie Akademickiego Dwujęzycznego Liceum Oxford Secondary School oraz Zespołu Szkół w Bielsku-Białej im.gen. Stanisława Sosabowskiego ZDZ w Katowicach. Celem projektu jest redukcja ilości marnowanego jedzenia oraz edukacja i podnoszenie świadomości na temat tego problemu.
“Wiele z nas, uczniów szkół średnich, przygotowuje obiady do szkoły samodzielnie. Często spędzamy w szkole 8 godzin dziennie lub więcej. Jeśli jemy tylko kanapki przez cały dzień, to w efekcie nasz organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości witamin i składników odżywczych. W szkołach podstawowych najczęściej rodzice przygotowują dzieciom drugie śniadanie, natomiast obiad można zjeść na stołówce. Dostrzegliśmy w tym problem - rodzice często nie wiedzą co ich pociecha lubi jeść, a czego nie. Poza tym, nie każdemu dziecku przypada do gustu szkolne menu. W szkole średniej natomiast uczniowie mają krótkie przerwy między lekcjami i to czego nie zdążą zjeść, najczęściej wyrzucają.” - Izabela Sadkowska, liderka projektu
Co roku na świecie marnujemy aż ⅓ wyprodukowanego jedzenia. Nie dziwne jest, że najwięcej jedzenia wyrzuca się w Chinach, Indiach oraz Stanach Zjednoczonych. W tych krajach przeciętna osoba wyrzuca od 50 do 70 kg jedzenia rocznie. W Polsce ten wskaźnik wynosi nawet do 105 kg na osobę rocznie. Problem nie dotyczy jednak ilości mieszkańców, czy braku żywności na tych obszarach.
“Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, jedzenia jest pod dostatkiem na rynkach lokalnych nawet tam, gdzie ludzie umierają z głodu. Podstawowym problemem jest więc nie tyle problem braku żywności, ile problem ubóstwa. Chcemy podważyć stereotypy i podnieść świadomość ludzi o problemie marnotrawstwa. Wiele osób uważa, że gastronomia marnuje najwięcej jedzenia lub to, że Polski ten problem nie dotyczy. W rzeczywistości ok. 60% jedzenia marnujemy w gospodarstwach domowych. Natomiast co 25 osoba w Polsce żyje w skrajnym ubóstwie i nie jest nawet w stanie zapewnić sobie nawet jednego pełnowartościowego posiłku dziennie.” - Zuzanna Laskowska, grafik komputerowy
W tym celu grupa działa na social mediach (Instagram, TikTok: @re_foodable) oraz opracowuje przepisy na stronie internetowej (refoodable.pl). W lutym zaczyna się cykl prelekcji dla szkół podstawowych na obszarze Bielska-Białej oraz Czechowic-Dziedzic. Przy pomocy tłumaczki - prezentacje i wszelkie materiały projektowe zostały przetłumaczone na język ukraiński. Materiały oraz nagrody dla uczniów przygotowano w ramach partnerstwa z Bankiem Żywności SOS w Warszawie, Biblioteką Publiczną w Czechowicach-Dziedzicach, Drukarnią “Dar”, firmą “EkoWtór” oraz sklepem “Helikon”. Kampania działa pod patronatem Burmistrza Czechowic-Dziedzic oraz Rady Młodzieżowej Bielska-Białej.
“Obecnie planujemy rozwiesić plakaty oraz zawrzeć współpracę z Hotelem Mercure w Katowicach. Mieliśmy przyjemność wystąpić w programie “Pokój na Poddaszu” w TVP3 Katowice. ” - Wiktoria Izydor, social media
Grupa gorąco zachęca do przyłączenia się w inicjatywę poprzez social media oraz stronę internetową. “Niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania, czy stanu finansowego - przy wprowadzeniu dobrych nawyków - każdy z nas może walczyć z problemem. Naszym celem jest przekonanie jak największej grupy osób o tym, że aby zmienić świat - najpierw musimy zacząć zmieniać nasze najbliższe otoczenie.” - Izabela Sadkowska, liderka projektu